Το reality check της ελληνόφωνης μυθοπλασίας

Η ανέλπιστα τεράστια επιτυχία του Survivor -σχεδόν μια δεκαετία αφότου ξεθώριασε η μόδα των ριάλιτι εγκλεισμού στην ελληνόφωνη τηλεόραση- οδήγησε τα υπόλοιπα κανάλια στην αναθεώρηση των σχεδίων τους για τη νέα σεζόν με προσανατολισμό σε αντίστοιχα show. Ήδη ξεκίνησε το Star Academy του Εψιλον (στην Κύπρο το βλέπουμε από το Megaone) που αποτελεί νέα ενσάρκωση του παλιού γνώριμου Fame Story, ενώ το τελευταίο διάστημα πέφτουν δεξιά κι αριστερά διάφοροι πιθανοί τίτλοι -από “I’m a Celebrity, Get Me Out of Here” μέχρι “The Bachelor”- χωρίς όμως να έχει επιβεβαιωθεί κάτι, πέρα από τη νέα “Φάρμα” που αναμένεται στον ΑΝΤ1 το φθινόπωρο.

Και μαζί με όλα αυτά η παρωχημένη και ξαναζεσταμμένη -από τα 00s- συζήτηση για το “θάνατο της μυθοπλασίας”. Θα θυμάστε ότι την πρώτη δεκαετία της νέας χιλιετίας ήταν η εποχή που συστήθηκαν τα ριάλιτι εγκλεισμού στην ελλαδική -και κατ’ επέκταση την κυπριακή- τηλεόραση με το “Big Brother” το φθινόπωρο του 2001. Ακολούθησαν διάφορα format ποικίλης ποιότητας και επιτυχίας (από δημοφιλή όπως το Survivor, το Fame Story, η “Φάρμα” και το “Bar” μέχρι κάτι τελείως άκυρα όπως το βραχύβιο Gym Show.το Big Mother και το πρώτο Dream Show του Alpha. Προς το τέλος της δεκαετίας έγινε στροφή προς τα talent shows τύπου Voice και X-Factor, φορμάτ που κρατά γερά μέχρι σήμερα. Πάντα όμως υπήρχε η γκρίνια ότι τα reality και τα talent shows ως “υποδεέστερα” τηλεοπτικά προϊόντα παραγκώνιζαν την ελληνική μυθοπλασία από το πρόγραμμα – κάτι που ήταν πέρα για πέρα αναληθές. Μόνο τη σεζόν 2005-2006 έκαναν πρεμιέρα 39(!) σειρές μυθοπλασίας χώρια εκείνες που συνέχιζαν από προηγούμενες χρονιές – ένα ρεκόρ που παραμένει άθικτο μέχρι σήμερα. Και τις επόμενες χρονιές αν και ο αριθμός μειωνόταν, εντούτοις παρέμενε υψηλός για μια τόσο περιορισμένη αγορά (η Κύπρος είχε τη δική της παραγωγή και οι ελληνικές σειρές εδώ απλά έκλειναν τρύπες) μέχρι που χτύπησε η κρίση, η φούσκα έσκασε και η μυθοπλασία κατέρρευσε σαν τον χάρτινο πύργο που πάντα ήταν. Και πώς να μην το πάθαινε αφού πλην ελαχίστων εξαιρέσεων οι περισσότερες από αυτές δεν βλέπονταν. Και δεν εννοούμε μόνο ότι ήταν χάλια αλλά κυριολεκτικά δεν μπορούσες να τις δεις όταν στην prime time έπαιζαν ταυτόχρονα σειρές σε Mega, ANT1, Star, Alpha, Alter και ΕΡΤ! Σειρές, κωμικές και δραματικές, καθημερινές και εβδομαδιαίες που με το ζόρι ξεχώριζες τη μία ή από την άλλη και ξεχνούσες πριν καν τελειώσει η σεζόν.

Το ίδιο σκηνικό επαναλαμβάνεται και σήμερα με τη διαφορά ότι α) τα μεγέθη είναι πολύ μικρότερα λόγω συρρίκνωσης της παραγωγής και β) η μόδα είναι οι χαλλουμόπερες, δηλαδή οι σειρέςπου γυρίζονται Κύπρο -με χαμηλά κυπριακά budget και συνεργεία- για την αγορά της Ελλάδας. Από ένα “Βαλς με δώδεκα θεούς” το 2012 πήγαμε στο “Μπρούσκο” των τεσσάρων ηπείρων για να καταλήξουμε σε τουλάχιστον μια ντουζίνα τη φετινή σεζόν, με αρκετές από αυτές να εξορίζονται στην Ελλάδα στην απογευματινή ζώνη ή να κόβονται με συνοπτικές διαδικασίες. Το Survivor εμφανίστηκε σε μια περίοδο όπου η αγορά της σαπουνόπερας είχε πλέον κορεστεί – οπουδήποτε κι αν γύριζες στην κυπριακή primetime θα έπεφτες πάνω σε κάποιο ζευγάρι να ξεστομίζει νερόβραστες ατάκες. Το reality του ΣΚΑΪ δεν διεκδικεί δάφνες ποιότητας όμως -μαντέψτε- ούτε οι πλείστες δραματικές σειρές θεωρούνται τέχνη, αντίθετα ο κόσμος φαίνεται πως προτιμάέναν (έστω και σκηνοθετημένο) ρεαλισμό που συνδυάζεται με αδρεναλίνη και καθαρόαιμη ψυχαγωγία από την τετριμμένη κι επαναλαμβανόμενη μυθοπλασία που ανακυκλώνει εδώ και δεκαετίες τις ίδιες θεματικές. Απλά η τελευταία έχει καλύτερο… λόμπι με μια στρατιά από ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σεναριογράφους και τεχνικούς να γκρινιάζουν για τα “ευτελή ριάλιτι που σκοτώνουν τη μυθοπλασία” όταν οι ίδιοι δεν έκαναν το παραμικρό να την προστατέψουν από τον κακό εαυτό της.

Άρα, μη λέτε πως δεν το είδατε να έρχεται…

Related posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *