CELEBRITIESMUSIC10 χρόνια μετά - Who can save Amy?

10 χρόνια μετά – Who can save Amy?

Μία νέα ταινία με αδημοσίευτο υλικό, μία έκθεση αφιερωμένη στην επιρροή της στη μόδα και μια διαφαινόμενη δικαστική διαμάχη… Η γυναίκα με την τρικυμία στην ψυχή και το θαύμα στη φωνή, που έφυγε από τη ζωή πριν κλείσει τα 27, αλλά πρόλαβε να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της μουσικής, βρίσκεται ξανά στο προσκήνιο της επικαιρότητας.

Από την Τώνια Σταυρινού

Ακούγοντας για πρώτη φορά το τραγούδι Back To Black δεν ήξερες τι σε χτύπησε… Ήταν σαν να έβλεπες μπροστά σου να περνάει μια νεκροφόρα στολισμένη με πολύχρωμα μπαλόνια και οδηγό μια μπαλαρίνα που έπινε ουίσκι από το μπουκάλι κι είχε συνοδηγό έναν τραυματισμένο μονόκερο. Οι στίχοι της αυτοβιογραφικοί, ρομαντικοί, σαρκαστικοί, η μουσική της μια έκρηξη jazz, soul, rhythm n blues, χωρίς να οριοθετείται ουσιαστικά σε κανένα είδος.

Black To Black 2006 Copy 1

Μεγαλύτερη επιρροή από αυτήν που δέχθηκε ήταν αυτή που άσκησε στη μουσική της δεκαετίας. Ήταν 20 χρονών το 2003 όταν έκανε ντεπούτο με το άλμπουμ «Frank» σπάζοντας κάθε ρεκόρ πωλήσεων στη Βρετανία. Όμως αυτό δεν ήταν τίποτα μπροστά σ’ αυτό που συνέβηκε το 2007… Το άλμπουμ Back To Black ξεπέρασε τα 10 εκατομμύρια πωλήσεις διεθνώς (ναι, στην εποχή που «κατεβάζεις» τραγούδια από κινητά) και της εξασφάλισε πέντε βραβεία Grammy. Πέρα όμως από τους τίτλους –και τους τύπους- η Amy Winehouse υπήρξε η πρώτη Βρετανίδα καλλιτέχνης μετά τους Beatles που άνοιξε δρόμους στη διεθνή μουσική. Μέσα από τα τραγούδια της αντηχούσε μια χρυσή εποχή της μουσικής με θρύλους όπως οι Sarah Vaugh, Billie Holiday και Janis Joplin. Το περιοδικό Rolling Stone χαρακτήρισε τη φωνή της «βραχνή, πικρή και λυπημένη, σαν μια ραγισμένη καρδιά που έχει μαριναριστεί στο ουίσκι και τον καπνό του τσιγάρου». Η επιτυχία της έγινε γέφυρα για να περάσουν και άλλες μουσικοί που δεν κόλλησαν ποτέ αφίσες των Spice Girl στο εφηβικό τους δωμάτιο, όπως η υπέροχη Duffy και η εκπληκτική Adele, οι οποίες δήλωσαν επανειλημμένα ότι της χρωστάνε πολλά.

Frank 2003 Copy

Στη σύντομη καριέρα της, η Amy Winehouse άφησε το στίγμα της και στη μόδα. Με στιλίστρια την στενή της φίλη Naomi Parry καθιέρωσε το eye-liner στο μακιγιάζ και τα ρετρό κτενίσματα, ανέδειξε τα φλοράλ κοντά φορέματα, τις pencil φούστες με εφαρμοστά ζιβάγκο και συνεργάστηκε με οίκους όπως οι Dolce&Gabbana και Moschino. Το Design Museum στο Λονδίνο, ετοιμάζεται να ανοίξει μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη «σε ένα είδωλο που ο κόσμος έχασε νωρίς». Η έκθεση, που ανοίγει στις 26 Νοεμβρίου θα εξερευνήσει τη  «δημιουργική διαδικασία, τη δυναμική μουσική και το αξέχαστο στυλ της» μέσα από προσωπικά αντικείμενα, όπως τα εφηβικά σημειωματάρια, φωτογραφίες και χειρόγραφα με στίχους της, καθώς και μερικά ρούχα και αξεσουάρ της. Πέρα από την έκθεση, αυτό που αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον είναι η βιογραφική ταινία που βρίσκεται στο στάδιο της παραγωγής από τα Halycon Studios. Η ταινία θα είναι μια δραματοποιημένη μεταφορά του βιβλίου «Saving Amy» το οποίο κυκλοφόρησε από τη δημοσιογράφο Daphne Barak, διάσημη για τις συνεντεύξεις προσωπικοτήτων, δημιουργώντας ήδη οργισμένες αντιδράσεις από πλευράς της οικογένειας.

Συγκεκριμένα, ο πατέρας της Amy, Mitch Winehouse απειλεί να σταματήσει με νομικά μέτρα την προβολή της δηλώνοντας ότι δεν θα το επιτρέψει. «Η εταιρία παραγωγής δεν με ρώτησε αν θέλω να κινηματογραφηθεί η ζωή της κόρης μου ούτε προσέγγισε ποτέ τους διαχειριστές της περιουσίας της ή την Universal, τη δισκογραφική εταιρία που έχει τα δικαιώματα των τραγουδιών της». Διαχειριστής της περιουσίας της Amy Winehouse είναι ο ίδιος, ο οποίος συνεχίζει να εισπράττει χιλιάδες στερλίνες από τα δικαιώματα της μουσικής της. Τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης παρουσιάζουν συχνά τον Mitch ως παραδόπιστο, με υπαινιγμούς ότι αυτό που τον ενδιαφέρει περισσότερο είναι τα χρήματα και όχι η μνήμη της. Η βιογράφος Daphne Barak, στην αντεπίθεσή της ισχυρίζεται ότι το υλικό της ταινίας είναι δική της ιδιοκτησία και μπορεί να τη διαθέσει όπως θέλει. Είχε περάσει  έξι μήνες να κινηματογραφεί την Amy Winehouse, με τη συγκατάθεσή της, συλλέγοντας υλικό συνολικής διάρκειας 40 ωρών, μαζί με αρκετές φωτογραφίες και σημειώσεις. Όλο το υλικό λήφθηκε στο τέλος της ζωής της και στο απόγειο της καριέρας της, όταν ακροβατούσε ανάμεσα στη νηφαλιότητα, το αλκοόλ, τη βουλιμία και την λατρεία του κοινού που δεν μπορούσε να χορτάσει τη μουσική της, βρίσκοντας ισορροπία στα δικά της ασταθή βήματα στη σκηνή.

«Κατέστρεψα όλα τα τραγούδια της»

Στην δέκατη επέτειο του θανάτου της, κυκλοφόρησαν μερικά ακόμη ακυκλοφόρητα τραγούδια της, τα οποία η οικογένειά της δεν είχε ήδη περιλάβει στους δύο μετά θάνατον δίσκους της Lioness και Amy. Ο παραγωγός της David Joseph, σε μια προσπάθεια να την προστατεύσει από την εκμετάλλευση δήλωσε ότι το 2015 κατέστρεψε όλα τα demos που είχε μαγνητοφωνήσει. «Ήταν το ηθικά σωστό να κάνω» δήλωσε λίγο μετά τους δίσκους που είχε κυκλοφορήσει η οικογένεια. «Το να αφήσω άλλους ανθρώπους να τελειώσουν τη δουλειά της δεν θα συμβεί όσο εξαρτάται από μένα» είπε και πρόσθεσε ότι «τώρα δεν θα μπορέσει κανείς άλλος να το κάνει». Η απάντηση του πατέρα, Mitchel Winehouse, ήταν λακωνική: «Είναι ένας ηλίθιος». Επέμεινε ότι οι φαν της πρέπει να ακούσουν όλα τα ακυκλοφόρητα τραγούδια της και πρόσθεσε ότι η οικογένεια έχει ακόμη στην κατοχή της κάποιες ηχογραφήσεις της τις οποίες θα μοιραστεί με το κοινό της. Τι κι αν η ίδια δεν θα έχει ποτέ λόγο σ’ αυτό… Οι γονείς της πάντως, έχουν δημιουργήσει ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα με το όνομά της, βοηθώντας νεαρά άτομα να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά τους είτε πρόκειται για αναπηρίες, ασθένειες, εξαρτήσεις και δυσλειτουργικές οικογένειες. Ο Mitchel και η Jasmin χώρισαν όταν η Amy ήταν εννέα χρονών και ο αδερφός της Alex 13. Εκείνος εργαζόταν ως οδηγός ταξί και υαλοτεχνήτης και εκείνη ως φαρμακοποιός. Αγαπούσαν πολύ τη μουσική και δη την jazz εμφυσώντας την και στα παιδιά τους. Η Amy άρχισε να γράφει τραγούδια στα 14 και εμφανιζόταν σε διάφορα κλαμπ του Λονδίνου με soul και jazz μπάντες. Στα 19 της έκλεισε την πρώτη της δισκογραφική συμφωνία και στις 20 Οκτωβρίου του 2003 κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ με τίτλο «Frank» το οποίο είχε πολύ μεγάλη εμπορική επιτυχία και απέσπασε εξαιρετικές κριτικές. Τον ίδιο καιρό γνωρίζει τον Blake Findel Sivil, με τον οποίο ξεκινάει μια θυελλώδη ερωτική σχέση, ποτισμένη με μεγάλες δόσεις αλκοόλ και ναρκωτικών, ενώ βρίσκονται συχνά στα πρωτοσέλιδα για βίαια περιστατικά. Στις 26 Οκτωβρίου του 2006 το άλμπουμ «Back to Black» θα αποτελέσει παγκόσμιο μουσικό φαινόμενο και θα την εκτοξεύσει στην κορυφή. Η προσωπική της ζωή γνωρίζει μόνο την κατηφόρα… Η βουλιμία την έχει εξαντλήσει, ο Blake είναι βίαιος και η εξάρτησή της από το αλκοόλ και τα ναρκωτικά διαλύει τον οργανισμό της. Μέχρι που πλέον είναι αδύνατο να συνεχίσει να βγαίνει live στη σκηνή.

2 Copy 3

Η τελευταία της συναυλία, στις 18 Ιουνίου του 2011 στο Βελιγράδι, είναι η χειρότερη της καριέρας της. Είναι μεθυσμένη, παραπατάει, δεν μπορεί να τραγουδήσει και το κοινό την αποδοκιμάζει. Ένα μήνα μετά, στις 23 Ιουλίου, θα αφήσει την τελευταία της πνοή στο σπίτι της στο Λονδίνο. Σύμφωνα με την ιατροδικαστική έκθεση, το αίμα της περιείχε 416 mg αλκοόλ ανά 100ml, όταν τα 360mg θεωρούνται θανατηφόρα… Ήταν μόλις 27 χρονών, είχε κυκλοφορήσει μόνο δύο άλμπουμ και όμως είχε προλάβει να δημιουργήσει ένα φαινόμενο στη μουσική σκηνή. Ο πρόωρος θάνατός της ήταν περισσότερο σαν εκπλήρωση μιας υπόσχεσης που είχε δώσει με αμέτρητες θλιβερές εμφανίσεις προς το τέλος της ζωής. Μιας ζωής που πέταξε σαν φωτεινό βεγγαλικό στον ουρανό της παγκόσμιας μουσικής, για να σβήσει γρήγορα, κάνοντας βουτιά στο μαύρο.

1 Copy 4

ΣΧΕΤΙΚΑ

LIKE NEWS