Ελένη Μενεγάκη: Πού οφείλεται η φετινή της πτώση;

Ελένη Μενεγάκη: Πού οφείλεται η φετινή της πτώση;

Ελένη Μενεγάκη: Πού οφείλεται η φετινή της πτώση;

Τι συμβαίνει φέτος και η «βασίλισσα της ελληνικής τηλεόρασης» δυσκολεύεται στην πρωτιά; Είναι μία κακή συγκυρία ή το κοινό κουράστηκε πια από το «ένδοξο» τηλεοπτικό της παρελθόν;

Της Μαριέττας Μαρινάκη

Ο κόσμος αγαπά ιδιαίτερα ένα πρόσωπο όταν ξεχωρίζει από τη μάζα, καταξιώνεται, ανεβαίνει ψηλά και λάμπει. Αλλά αγαπά και την αποκαθήλωσή του – η πτώση έχει πάντα ηδονή. Ίσως γιατί έτσι του θυμίζει ότι δεν είναι κάτι τόσο μακρινό ή ξένο από ό,τι εκείνο ζει στην καθημερινότητά του – ο θόρυβος της πτώσης είναι, άλλωστε, πάντα πιο εκκωφαντικός από το «μπαμ» της επιτυχίας, άρα και πιο ενδιαφέρων.

Κάτι τέτοιο ισχύει και στην τηλεόραση και, δυστυχώς αυτή την περίοδο, και για την Ελένη Μενεγάκη, η οποία, μετά από πολλά χρόνια πρωτιάς και επιτυχίας, δεν κάθεται πια στο «θρόνο» της, όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Τι έφταιξε; Τι λάθος έκανε η τόσο έμπειρη παρουσιάστρια; Οι απαντήσεις και οι θεωρίες γνωστών, απλών ανθρώπων, αλλά και τηλεκριτικών είναι πολλές και δεν φαίνεται να διίστανται.

ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟΝ ALPHA

Τον Σεπτέμβριο του 2005, κι έπειτα από δέκα συνεχή χρόνια στον ΑΝΤ1, η «Βασίλισσα του Πρωινού καφέ», όπως την αποκαλούσαν οι τηλεθεατές και τα media, ακολουθεί τον τότε σύζυγό της, Γιάννη Λάτσιο, στον Alpha και μεταφέρει εκεί τον «Καφέ» της. Τη θέση της στον ANT1 παίρνει η Ελεονώρα Μελέτη, που καταφέρνει να στεφθεί «βασίλισσα» στη θέση της «βασίλισσας» (αν και για λίγο) και να αφήσει την Ελένη Μενεγάκη στην τρίτη ή και, κάποιες μέρες, στην τέταρτη θέση – είναι τότε που ξεκινά να λάμπει και το «πρωινό» αστέρι του Γρηγόρη Αρναούτογλου στο Mega. Οι δύο πρώτες χρονιές ήταν πολύ άσχημες για την Ελένη. Κάποιοι είπαν πως «τελείωσε», πως «αυτό ήταν». Εκείνη δεν μίλησε ποτέ. Ούτε κατέθεσε τα -τηλεοπτικά της- όπλα. Το πάλεψε όσο μπορούσε κι ας μην της πήγαινε καθόλου οτιδήποτε άλλο εκτός απ’ την πρωτιά. Ωστόσο, στην τρίτη της χρονιά στο νέο της κανάλι, ανέκαμψε. Τα νούμερα τηλεθέασης ανέβηκαν πολύ και η πρώτη θέση επανήλθε. Παράλληλα, έφερνε στον κόσμο και την τρίτη της κόρη Βαλέρια. Πολλοί -κακοπροαίρετοι- είπαν ότι εκεί ακριβώς οφειλόταν η επιτυχία της. «Έβλεπε ο κόσμος την Ελένη να τρώει, να βαραίνει, να χαϊδεύει την κοιλιά της με το μωρό και τα μηχανάκια της AGB τρελαίνονταν», έγραφε τότε τηλεκριτικός. Σχεδόν. Για την ακρίβεια, η Ελένη είχε δομήσει -με υπομονή, ένα από τα αδιαμφισβήτητα χαρακτηριστικά της- μία χαρούμενη παρέα, τη νέα της τηλεοπτική οικογένεια – είχαν δέσει, αυτό το εισέπραττε ο τηλεθεατής και δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να κερδίσουν ξανά την προτίμηση και την αγάπη του κόσμου. Το στέμμα επανήλθε πανηγυρικά εκεί όπου αρχικά ανήκε. Αλλά όχι για πάντα.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΙΝΗ ΖΩΝΗ ΣΤΗ ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΗ

Η Ελένη έχει πει πως δεν αγαπά της αλλαγές, πως της αρέσει η ρουτίνα και η βολή της, πως οτιδήποτε ριζοσπαστικό είναι έξω από τον τρόπο που λειτουργεί, χαρακτηριστικό «ξένο» από την ίδια της τη φύση. Η μετάφραση για τους τηλεκριτικούς είναι πως «η Ελένη επαναπαύεται εύκολα στις δάφνες της και δεν ξεκουνάει». Τι γίνεται, όμως, όταν οι συνθήκες το απαιτούν;

Τον Αύγουστο του 2013, ο Alpha της ανακοινώνει πως καταργεί την πρωινή του ζώνη και πως θα πρέπει να μεταφερθεί η εκπομπή της το μεσημέρι – στη γνωστή ζώνη όπου τα σχόλια και τα κουτσομπολιά είχαν την πρωτοκαθεδρία και βοηθούσαν τον κόσμο στην πέψη του μεσημβρινού του γεύματος. Η Ελένη, ωστόσο, ήθελε να αποφύγει πάση θυσία τη σύγκρισή με τέτοιου είδους εκπομπές. «Εγώ θα πάω το μεσημέρι, αλλά θα κάνω αυτό που κάνω και τώρα. Πρωινό», ανέφερε σε στέλεχος του καναλιού. «Κάνε αυτό που ξέρεις», της απάντησε η διοίκηση του Alpha. Και το έκανε: πρόσθεσε νέες στήλες, νέα πρόσωπα, έκανε τις συνεντεύξεις με τους καλεσμένους της τετ α τετ και όχι μαζί με τους συνεργάτες της, ενέταξε στην εκπομπή θέματα που παρέπεμπαν σε ντοκιμαντέρ που συνήθως προβάλλονται στις βραδινές ώρες και όχι στη συγκεκριμένη ζώνη, κάνοντας το όλο εγχείρημα καινοτόμο. Αν και δυσκολεύτηκε κάπως με τις χιλιοπαιγμένες επαναλήψεις των «Κωνσταντίνου και Ελένης» και του «Καφέ της Χαράς» του ΑΝΤ1, που σημειώνουν τηλεθέαση μέχρι και σήμερα, η Ελένη Μενεγάκη παρέμεινε η «βασίλισσα» του τηλεοπτικού κοινού – οτιδήποτε προσπάθησαν άλλα κανάλια να εντάξουν στη ζώνη της, «απέναντι» της, σε σύντομο χρονικό διάσημα «καιγόταν». Αλλά όχι για πολύ…

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΙΑ ΣΤΗΝ ΠΤΩΣΗ

Τέσσερα χρόνια στη μεσημβρινή ζώνη και η εκπομπή «Ελένη» εδραίωσε μία καθημερινή συνήθεια: ένα -κυρίως- γυναικείο ψυχαγωγικό μαγκαζίνο που στόχο είχε τη χαρά, την αισιοδοξία, το χαμόγελο, με σοβαρότητα αλλά όχι σοβαροφάνεια. Όλα αυτά μέχρι και πέρσι. Γιατί, φέτος, τα πράγματα άλλαξαν. Το κοινό τής γύρισε επιδεικτικά την πλάτη, σε μία δύσκολη σεζόν όπου όλα έδειχναν να μοιράζονται από την αρχή σαν μπίλιες πριν τη ρουλέτα: η φετινή της πρεμιέρα, άλλωστε, δεν ξεπέρασε το 23% στο νεανικό κοινό, ενώ στο γενικό σύνολο αρκέστηκε στο 17%. «Μεγάλη πτώση και τεράστια απόκλιση από τα περσινά 30άρια», γράφεται την επόμενη μέρα στις στήλες των περιοδικών. Και όχι άδικα. Ωστόσο, το κλίμα τις μέρες που ακολούθησαν δεν άλλαξε. Τουναντίον, έγινε πιο δυσχερές για την «ωραία Ελένη», αφού μέρα με την ημέρα έχανε έδαφος – τους τελευταίους μήνες κινείται μεταξύ του 12% και του 16% (σ.σ. στο νεανικό κοινό, όπου εκεί στοχεύει ο Alpha, αφού στο γενικό σύνολο τα νούμερα ήταν ακόμη πιο χαμηλά).

Οι νέες εκπομπές κέρδιζαν συνεχώς έδαφος. Οι «αλήθειες με τη Ζήνα» στο Star, αλλά και το «Shopping Star» (ο μεγάλος νικητής, το αουτσάιντερ που έγινε το φαβορί της μεσημεριανής ζώνης, για κάποιους) ψαλίδισαν τα ποσοστά της Ελένης Μενεγάκη και καρπώθηκαν την επιτυχία. «Τυχαίο είναι, τα νούμερα θα ανέβουν και θα ανακάμψουμε σύντομα», έλεγαν συνεργάτες της τον πρώτο μήνα. Ωστόσο, τον δεύτερο και τον τρίτο προτιμήθηκε η σιωπή και «ουδέν σχόλιο» σε δημοσιογράφους. Οι αλλαγές κρίνονταν πλέον επιτακτικές. Και έγιναν.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ

Πρώτη αποχώρηση (ο ίδιος δηλώνει ότι «ήταν ένα διαζύγιο κοινή συναινέσει») ο Δημήτρης Αλεξάνδρου, ο άνθρωπος που έκανε όλα τα θέματα που αφορούσαν στο νεανικό κοινό, γυρίσματα και ρεπορτάζ για extreme sports. «Εμείς, οι γύρω-γύρω, δεν είχαμε άποψη για τη σκαλέτα. Πλέον, έγιναν αλλαγές και ο καθένας πρέπει να αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης που του αρμόζει. Το ότι η Ελένη είναι μια επιτυχημένη και λαμπερή παρουσιάστρια είναι αδιαμφισβήτητο. Πρέπει, όμως, η εκπομπή να στελεχώνεται από ικανούς ανθρώπους, που να είναι έμπειροι και ανά πάσα ώρα και στιγμή να μπορούν να αντεπεξέρχονται στα δύσκολα», δήλωσε ο ίδιος την προηγούμενή βδομάδα σε συνέντευξή του.

Η επόμενη -αθόρυβη- απομάκρυνση ήταν εκείνη της Κωνσταντίνας Κομμάτα. Μία κοπέλα που επέλεξε για το πάνελ της εκπομπής φέτος η ίδια η Ελένη Μενεγάκη, αλλά -μάλλον- δεν προσέφερε τα αναμενόμενα, με αποτέλεσμα να εξοβελιστεί από το πάνελ και να αρκεστεί στο να κάνει ρεπορτάζ και λινκ για την εκπομπή. Οι αλλαγές που ακολούθησαν ήταν επίσης σημαντικές. Καταρχήν, επιστρατεύτηκε ξανά η Ελιάνα Χρυσικοπούλου -αν και 6,5 μηνών έγκυος- και μαζί με την Ελένη συνομιλούν καθημερινά οι δυο τους στον καναπέ (πολλές φορές ακόμη και στην έναρξη της εκπομπής), για τα τρέχοντα θέματα της μόδας, της showbiz, των καλλιτεχνών. Επόμενη αλλαγή ήταν η σύνθεση του πάνελ, το οποίο έγινε πια τριμελές, με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο, την Κατερίνα Ζαρίφη και τον Γρηγόρη Γκουντάρα, ενώ ο Γιώργος Τσούλης, που μαγειρεύει υπό τη μουσική υπόκρουση λαϊκών τραγουδιών, δείχνει να είναι για τους τηλεθεατές μία «ευχάριστη νότα» στα προβλήματά τους (αλλά και στα νούμερα τηλεθέασης). Κάποιοι είπαν πως οι αλλαγές που έγιναν ήταν κάπως άτσαλες και χοντροκομμένες, για άλλους «επιβεβλημένες». Σίγουρα, πάντως, ήταν απότομες.

Οι τηλεκριτικοί, με τη σειρά τους, δίνουν τη δική τους εξήγηση στο «γιατί φέτος η Ελένη δεν πάει καλά;». Πρώτη η Αφροδίτη Γραμμέλη: «Μεταξύ πρωινών καφέδων και μεσημεριανών πάνελ, πασπαλισμένων με χρυσόσκονη, ροζ και γαλάζιο, με γεννητούρια, γάμους, διαζύγια και έρωτες, με ακκισμούς στην Ελληνίδα μάνα και νοικοκυρά που σε έβλεπε από το σαλόνι ή από την κουζίνα, το έστησες το τηλεοπτικό σου σπιτικό. Το οποίο, τα τελευταία χρόνια, μετέτρεψες σε παντοπωλείο “Η Ωραία Ελένη”. Και εσύ, σε ρόλο τελάλη, να μοσχοπουλάς, να διαφημίζεις και να χαρίζεις πλυντήρια, κουζίνες, μακαρόνια, πάνες, κραγιόν και ό,τι λάχει. Αυτή κι αν είναι εξέλιξη, Ελένη. Λίγο το ‘χεις, εν μέσω κρίσης να μπορείς να είσαι η καλύτερη και η ομορφότερη “πραματευτού” της τηλεοπτικής πιάτσας;  Όχι δα…». Σειρά είχε η Τίνα Μεσσαροπούλου τηλεκριτικός και δημοσιογράφος, η οποία σχολίασε τις κινήσεις της παρουσιάστριας, να αναρτά φωτογραφίες των παιδιών της στο Instagram: «Σε απελπισία και απόγνωση βρίσκεται η Ελένη Μενεγάκη και βγάζει κάθε εβδομάδα και από ένα παιδί της στο Instagram, μπας και ανέβουν τα νούμερα τηλεθέασης της εκπομπής της. Αλλά πού τέτοια τύχη! Άντε και στον Μάκη, που η αλήθεια είναι έχει χαθεί το αγόρι… από προσώπου τηλεόρασης!», έγραψε χαρακτηριστικά.

Αυτή την περίοδο, η Ελένη Μενεγάκη βάλλεται από παντού. Κι όλοι θεωρούν ότι εκείνη ευθύνεται για τη φετινή «καταστροφή» λόγω του τηλεμάρκετινγκ που έκανε πέρσι «κι έδινε δώρα στους τηλεθεατές, ό,τι τρωγόταν κι ό,τι μπορούσε να φορεθεί». «Η εκπομπή πέρσι είχε γίνει λαϊκή αγορά, δεν υπήρχαν θέματα. Ακόμη και καλεσμένοι που ερχόντουσαν στο πλατό, η Ελένη τους ακύρωνε για να δείξει κρέμες, ρούχα και παπούτσια», λέει άνθρωπος μέσα από την εκπομπή της Μενεγάκη.

Η ίδια μοιάζει να έχει πάρει το μάθημά της, αν και από αρκετούς όλο αυτό που συνέβη φέτος αποδίδεται και στο αβέβαιο τηλεοπτικό τοπίο στην Ελλάδα, στην αρχή ήδη της σεζόν, με το θέμα των τηλεοπτικών αδειών που είχε προκηρύξει η κυβέρνηση Τσίπρα – αν και στο τέλος ο νόμος κηρύχθηκε αντισυνταγματικός. Ήδη η Ελένη Μενεγάκη, εδώ και τρεις εβδομάδες, προσπαθεί να διαχωρίσει το ένα θέμα από το άλλο, πιστή -πια- στο ρητό που λέει «έκαστος στο είδος του», ξεχωρίζει τους συνεργάτες της δίνοντάς τους χώρο ώστε να μιλήσει ο καθένας σ’ αυτό στο οποίο ειδικεύεται κι έτσι να αποφεύγεται ο «αχταρμάς». Περιόρισε κάπως τα εμπορικά θέματα, ενώ δεν διστάζει να μεταδίδει τις τελευταίες μέρες ακόμα και αποσπάσματα από το «Survivor», αν και ανήκει σε αντίπαλο σταθμό, κάτι που ευνόησε τη «βασίλισσα» και της χάρισε πολύτιμες σταγόνες καλής τηλεθέασης. Η εκπομπή, άλλωστε, από τα μέσα Φεβρουαρίου, έχει ανέβει -σήμερα κυμαίνεται γύρω στο 17 με 19%- και το μόνο που φαίνεται να την απειλεί πλέον είναι το «Shopping Star», με τη Βίκυ Καγιά.

«Η Ελένη δεν καταθέτει εύκολα τα όπλα, γιατί ξέρει καλύτερα από όλους ότι η τηλεόραση είναι μαραθώνιος και όχι κατοστάρι. Και μπορεί να έχασε πολύτιμο χρόνο, αλλά έχει ανασυγκροτηθεί για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος», λέει άνθρωπος που τη γνωρίζει καλά. Ο χρόνος -και οι τηλεθεάσεις!- θα «μιλήσουν» ξανά. Και η Ελένη, είναι ίσως από τις ελάχιστες τηλεπαρουσιάστριες, που αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά…

Πηγή : Περιοδικό Down Town, τεύχος 535

Related posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *