Προσκεκλημένοι στο εκπληκτικό διαμέρισμα της Ίρις Κάντορ στο Μανχάταν (εικόνες)

Προσκεκλημένοι στο εκπληκτικό διαμέρισμα της Ίρις Κάντορ στο Μανχάταν (εικόνες)

Προσκεκλημένοι στο εκπληκτικό διαμέρισμα της Ίρις Κάντορ στο Μανχάταν (εικόνες)

Η φιλάνθρωπος Ίρις Κάντορ μιλάει στο περιοδικό HELLO! για την κοινή της ζωή με τον θρύλο της Γουόλ Στριτ, Μπ. Τζέρναλτ Κάντορ, και το μεγάλο της πάθος, την τέχνη.

Απόδοση: Εύα Βλαχάβα

Η φιλάνθρωπος Ίρις Κάντορ άνοιξε αποκλειστικά για το Hello! το υπέροχο διαμέρισμά της στο κέντρο της Νέας Υόρκης, γεμάτο με ανεκτίμητα κομμάτια τέχνης, που πλέον αποτελούν το νόημα της ζωής της. «Μπορώ να πω ότι κι εγώ έχω γίνει μέρος της συλλογής του συζύγου μου», λέει γελώντας, αναφερόμενη στον εκλιπόντα Μπ. Τζέραλντ Κάντορ – Μπέρνι για τους οικείους και τους φίλους του. Τα πάθη του ιδρυτή και προέδρου της επενδυτικής εταιρείας Cantor Fitzgerald δεν περιλάμβαναν μόνο τη σύζυγό του, αλλά και τα έργα του Ροντέν. Κι αυτό είναι εμφανές στο ανακαινισμένο διαμέρισμα του 19ου αιώνα στο Άπερ Ιστ Σάιντ του Μανχάταν, που είναι γεμάτο με μεγάλα και μικρά γλυπτά του Γάλλου καλλιτέχνη.

«Όταν παντρεύτηκα τον Μπέρνι, το 1977, δεν ήξερα τόσα για τον Ροντέν», μας λέει η Ίρις Κάντορ. «Αλλά ήταν αδύνατο να αγαπήσω τον Μπέρνι χωρίς να αγαπήσω τον Ροντέν, οπότε κι εκείνος έγινε, μαζί με το σύζυγό μου, το μεγάλο μου πάθος», εξηγεί. Η υπέροχη αυτή εμμονή τούς έκανε να κατέχουν μια συλλογή από 750 έργα του, αριθμό που μόνο το Μουσείο Ροντέν στο Παρίσι μπορεί να συναγωνιστεί, ενώ το 1978 το ζευγάρι ίδρυσε το Iris & B. Gerald Cantor Foundation, που προσφέρει τα μισά από τα έσοδά του σε μουσεία σε όλο τον κόσμο. Οι δυο τους γνωρίστηκαν τυχαία, καθώς η Ίρις Κάντορ, που γεννήθηκε στο Μπρούκλιν και έγινε μοντέλο για να βοηθήσει οικονομικά την οικογένειά της, πιθανότατα να μην είχε βρεθεί ποτέ στο δρόμο του θρύλου της Γουόλ Στριτ, αν εκείνος δεν την είχε ξεχωρίσει σε μια φωτογραφία στο σπίτι φίλων του, στη συντροφιά των οποίων ήταν κι εκείνη. Θυμάται ότι τους είχε πει «Θα ήθελα πολύ να τη γνωρίσω», και έτσι κανονίστηκε μια συνάντηση για γεύμα και όλα πήραν το δρόμο τους.

Σμιλεύοντας ένα πάθος
Τυχαία ήταν, όμως, και η «συνάντηση» του Μπέρνι με τον Ροντέν. «Ήταν πολύ νέος. Μια μέρα είχε ένα κενό ανάμεσα σε δύο επαγγελματικά ραντεβού και αποφάσισε να περάσει την ώρα του στο Μητροπολιτικό Μουσείο. Μαγνητίστηκε από ένα έργο του Ροντέν, το «Χέρι του Θεού», λέει η Ίρις Κάντορ. «Λίγο καιρό μετά, είδε το ίδιο έργο σε μια γκαλερί στη Λεωφόρο Μάντισον. Θεώρησε ότι επρόκειτο για αντίγραφο, καθώς δε γινόταν να υπάρχει σε δύο εκθέσεις ταυτόχρονα. Ρώτησε τον ιδιοκτήτη της γκαλερί κι εκείνος του εξήγησε ότι ο Ροντέν αρχικά δούλευε με πηλό, πριν σμιλεύσει στο μάρμαρο ή το χαλκό το έργο του, επομένως το γλυπτό ήταν αυθεντικό και η τιμή του ανερχόταν σε 95 δολάρια. Το αγόρασε χωρίς δεύτερη σκέψη. Μόλις έφυγε από την γκαλερί, συνειδητοποίησε ότι είχε μόλις ξοδέψει το νοίκι δύο μηνών».

Ο επαναστατικός γλύπτης του 19ου αιώνα, εκτός από τη Γαλλία ήταν εξαιρετικά δημοφιλής και στην Αμερική. Ακολουθώντας τη συμβουλή του ιδιοκτήτη της γκαλερί, ο Μπέρνι Κάντορ ταξίδεψε στο Παρίσι για να μάθει περισσότερα για τον καλλιτέχνη. Από τότε, ξεκίνησε να συλλέγει φανατικά τα έργα του. «Λίγο καιρό μετά τη γνωριμία μας μου είπε ότι έπρεπε να μυηθώ στον κόσμο των οικονομικών και με ενθάρρυνε να αποκτήσω χρηματιστηριακές γνώσεις», θυμάται η Ίρις. «Πέρασα τις εξετάσεις με την πρώτη –ήμουν η μόνη γυναίκα– και ανακάλυψα ότι, εκτός του ότι μου άρεσαν, ήμουν και καλή σ’ αυτά. Έπειτα, αποφάσισα να μελετήσω και τον Ροντέν. Ήμουν βοηθός του Μπέρνι, οπότε κατά κάποιο τρόπο οφείλω να διατηρήσω την κληρονομιά που άφησε και να συνεχίσω το έργο του ιδρύματος. Αυτό θα ήθελε κι εκείνος», τονίζει. Ο Μπέρνι Κάντορ έφυγε από τη ζωή το 1996. Κάποια στιγμή είχε στεγάσει εκατοντάδες από τα έργα της συλλογής του σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους στα γραφεία του, στον 105ο όροφο του βόρειου πύργου του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου. Όλα, εκτός από μερικά, είχαν μετακινηθεί λίγο καιρό πριν την τρομοκρατική επίθεση της 9/11, κατά την οποία 658 υπάλληλοι της εταιρείας Cantor Fitzgerald έχασαν τη ζωή τους.

Ένα μνημείο ομορφιάς
«Για εμάς το θέμα δεν ήταν απλώς να συλλέγουμε έργα», εξηγεί η Ίρις Κάντορ. «Η ιδέα ήταν να τα μοιραζόμαστε. Έτσι ξεκίνησαν και οι δωρεές στο Μητροπολητικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, στο Μουσείο Τέχνης του Λος Άντζελες και στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ». Μετά το θάνατο του Μπέρνι Κάντορ, η σύζυγός του έγινε η πιο πλούσια χήρα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, αλλά και η σπουδαιότερη γυναίκα φιλάνθρωπος, αφού μέχρι σήμερα έχει προσφέρει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για καλό σκοπό, όπως η δωρεά 20 εκατομμυρίων στο Presbyterian Hospital της Νέας Υόρκης.

Σχέδια για το μέλλον
Επτά χρόνια πριν, η Ίρις Κάντορ πούλησε την έπαυλή της, «La Belle Vie», στο Λος Άντζελες, και αυτή στο Μπλελ Ερ που είχε χτίσει ο σύζυγός της και ήταν περιζήτητη, κρατώντας ένα σπίτι στη Φλόριντα και ένα ρετιρέ στη Νέα Υόρκη με θέα το Σέντραλ Παρκ. Ξαφνικά, μια μέρα που περπατούσε στη Λεωφόρο Μάντισον είδε μια ταμπέλα «Πωλείται». «Δεν μπορούσα να κρατηθώ! Το κτίριο ήταν του 19ου αιώνα. 1.021 τετραγωνικά με ασανσέρ. Σκέφτηκα ν’ αρπάξω την ευκαιρία», λέει. «Όμως, δε μ’ άρεσε η διαρρύθμιση και αποφάσισα να κάνω αλλαγές. Έτσι, το 2013 είχα το σπίτι που ονειρευόμουν. Πρόσφατα τελείωσα και το διαμέρισμα στο Σέντραλ Παρκ. Δε νομίζω ότι θα αγοράσω κάτι άλλο. Τουλάχιστον, όχι ακόμα».

Production & Interview: Victoria De Alcahud
Hair & Make-up: Fabiola Sevilla

 

Πηγή : Cesar Villoria, Additional photos: 123REF/ Visualhellas.gr, getty images / ideal image 

Related posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *